17/01/2017
10/11/2016
30/08/2016
21/04/2016
14/04/2016
Recente berichten
Uitgelichte berichten
B2B online marketing | 5 dingen om rekening mee te houden
7/26/2016

Vanuit persoonlijke ervaring kan ik zeggen dat gedurende mijn dienstverbanden aan de bedrijfszijde van online marketing, ik te maken heb gehad met een breed pallet aan taken en verantwoordelijkheden. Dusdanig divers dat je continue een aantal petten draagt, je bent immer verantwoordelijk voor de online presentatie van je bedrijf; iets wat een ontzettend grote waarde vertegenwoordigd, of je wilt of niet. Hoe ga je daar mee om? Wat moet je daar mee doen (en wat kún je er mee doen)? Daarom deze 5 tips voor online B2B marketeers:
1. Zorg voor een betrouwbare basis
Hoe je het ook wendt of keert, werken vanuit een marketing en communicatie structuur werkt het beste en efficiëntste. Bekijk dus altijd wat de doelstellingen zijn, welke middelen en infrastructuur daarbij past en welke doelgroep gevoelig is voor online communicatie. Kies een positie t.o.v. je concurrenten en doelstellingen, al dan niet gebaseerd op data en inzichten en versterk dat, bouw het uit en durf te experimenteren binnen je doelgroepen. Jij en jouw team zijn de sleutel tot succes!
2. Betrek IEDEREEN
Als online marketeer (of eigenaar/directeur) bij een B2B organisatie mag je iedere dag de brug tussen Marketing, Communicatie en Sales slechten. Door iedereen in een vroeg stadium te betrekken kan iedereen zijn input leveren en kun je strategie en planning daarop aanpassen. Herken je deze traditionele typeringen;
Sales wil leads, de rest is ‘marketing-praat’
Communicatie wil het merk opbouwen en bereik creëren
Marketing wil data en een bevestiging dat hun strategie werkt
Als online marketeer bezit je de data, inzichten en kennis om dit inzichtelijk te maken. Spendeert jouw bedrijf het toegewezen budget goed? Krijgt sales de leads die ze vragen? Nee? Waarom niet?* Als je vooraf paaltjes slaat en samenwerking initiert, kun je iedereen laten zien waar het schort binnen jullie strategie en waar gezamenlijk nieuwe ideeën en oplossingen moeten ontstaan.
*Wist je dat er slimme oplossingen zijn om zowel Sales, als Marcom tevreden te stellen en te rapporteren op harde KPI’s?
3. Bouw het beste wat je kunt, en nu!
Steeds meer bedrijven leren hoe ze online tot hun kernspeelveld maken, hoe ze effectief communiceren en hoe ze leads genereren om hun sales aan de gang te houden. Kern in elke strategie is dat je website ‘rock-solid’ is, dus je techniek, je CMS, je vormgeving, je conversies en je customer journey. Dit wordt alleen maar belangrijker als je internationaal opereert, dus zorg er dan ook voor dat je hier echte professionals voor inschakelt die verder gaan dan een ‘mooi plaatje’ of ‘goede communicatie strategie’. Jouw taak is het bedrijf klaarmaken voor online, en dan past een traditioneel bureau daar niet altijd helemaal in. Hoor je sales al klagen?
4. Denk na over je echte doelen
Een goede online strategie zorgt ervoor dat mensen (die werken dus bij bedrijven) zich bewust maken van je aanbod, je diensten of producten en begrijpen wat de toegevoegde waarde kan zijn.
Wil je dan je daadwerkelijk nieuwe aanvragen krijgt? Zorg dan ervoor dat je je online kanalen (Google optimalisatie, Google adverteren, Facebook, LinkedIn, E-mail marketing en je content) op orde hebt, je begrijpt aan wie je je boodschap moet richten en dat je echt iets te bieden hebt, een whitepaper, exclusieve folder, aanbieding, give-away of echt iets waar de potentiele lead op zit te wachten. Heb je dit niet of niet voor elkaar, stel het dan uit, want je krijgt maar 1 kans op een eerste indruk. En in de wereld van online is je bereik vrijwel altijd ontzettend veel groter dan 5 dagen beurs, of 5 dagen een telesales agent laten bellen. Jij staat dus voor kwaliteit.
Wil je gewoon bereik creëren en je branding een impuls geven? Denk dan na over een goed verhaal, iets wat tot de verbeelding spreekt, een campagne die je bedrijf positioneert i.p.v. dat je gaat jagen op een conversie. Saillant detail? Onze branding campagnes resulteren vaak in evenveel conversies (op middellange termijn) als conversie campagnes.
5. Meet, leer en verbeter
Wanneer je je website en campagnes goed inricht kun je vrijwel alles meten, van welke campagne het beste presteert, tot welke accountmanagers nieuwsbrief de meeste aanvragen opleverde. Tevens kun je berekenen wat de ROI is van een campagne. Dit klinkt alsof iedereen het doet, maar we komen het al te vaak tegen dat het simpelweg niet gedaan wordt; door gebrek aan kennis, gebrek aan inzicht of simpelweg dat je er geen erg in hebt.
Heb je vragen, mail of bel gerust geheel vrijblijvend natuurlijk! sander@kiiwimi.nl of 0651702097


